Judul : 3 Fasa Penting Dalam Pemasaran Yang Owner Bisnes Terlepas Pandang
link : 3 Fasa Penting Dalam Pemasaran Yang Owner Bisnes Terlepas Pandang
3 Fasa Penting Dalam Pemasaran Yang Owner Bisnes Terlepas Pandang
Dah buat iklan untuk menjual tapi tak ramai yang respon? Kenapa anda berada dalam situasi begini? Adakah kerana startegi pemasaran anda lompong atau anda terlepas pandang sesuatu hal yang anda rasa ianya remeh?
Produk anda bagus tetapi tidak dikenali pelanggan akibat rapuhnya stratergi pemasaran. Sebagai seorang usahawan, perkara paling kecil dalam pemasaran juga harus di ambil kira kerana ianya memberi impak kepada produk keluaran anda.
Jadi, jangan tunggu lama-lama. Ayuh buat semakan segera. Kaji kelompongan yang ada dalam stratergi pemasaran anda.
Mulakan dengan mengawal selia aktiviti pemasaran anda. Guna carta untuk lihat kesan dan progres setiap satu dari taktik pemasaran yang anda guna.
Gunakan spreadsheet, atau apa juga yang sesuai. Strategi bukan setakat perlu ditulis, tapi perlu dilaksanakan dan perlukan follow up keberkesanan. Secara umumnya, untuk menghasilkan kempen pemasaran yang berkesan, ia perlu merangkumi 3 fasa di bawah.
#1-Buat Orang Kenal
Fasa pertama adalah fasa penting untuk buat pelanggan kenal tentang produk dan perkhidmatan yang sedang anda tawarkan.
Kenapa ianya penting? Kerana jika pelanggan tidak tahu yang anda mempunyai produk atau perkhidmatan yang bagus untuk mengatasi atau menyelesaikan masalah yang mereka hadapi, bagaimana mereka hendak membelinya.
Di sinilah anda perlu memerah otak untuk merangka stratergi dalam ‘menghebohkan’ produk keluaran anda wujud di pasaran. Kalau dalam bahasa Inggeris, ini dipanggil Brand Awareness.
#2 – Buat Orang Ingat
Manusia cepat lupa. Jadi, setelah berjaya membuatkan orang kenal produk dan perkhidmatan anda, step seterusnya adalah buatkan pelanggan ingat apa produk terbaik yang anda jual.
Pemasaran secara konsisten amat diperlukan dalam fasa ini supaya ianya sebati dan diingati oleh pelanggan yang hendak membeli.
Lihatlah keuntuhan jenama Colgate di mana apabila sebut ubat gigi, secara automatik akan menitir di bibir para pengguna Colgate. Begitu juga jenama Maggi. Walaupun ada banyak jenama mee segera di pasaran, Maggi adalah yang sentiasa menjadi sebutan
#3 – Buat Orang Suka
Selalunya bila kita sukakan seseorang kita akan berusaha untuk menangi hatinya, begitu juga dengan pelanggan. Anda perlu sedaya upaya buatkan pelanggan rasa suka terhadap produk dan perkhidmatan anda sehingga pelanggan berjaya membeli produk tersebut.
Kajian membuktikan manusia membeli disebabkan emosi. Emosi gembira selalunya cenderung untuk pelanggan membuat belian yang banyak. Hal ini kerana ketika emosi positif menyuntik dalam diri pelanggan, pada ketika inilah anda perlu mengambil tindakan dengan menjalankan kempen pemasaran produk anda habis-habisan.
Tetapi perlu diingat jangan terlalu asyik menjual ataupun hard selling. Kalau kita asyik nak jual dan suruh orang beli, orang akan menyampah dan bosan.
Sumber 3 Fasa Penting Dalam Pemasaran Yang Owner Bisnes Terlepas Pandang