Siklon tropika badai negeri Kelantan dan Terengganu pada 2-3 Januari 2019

Siklon tropika badai negeri Kelantan dan Terengganu pada 2-3 Januari 2019 - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Siklon tropika badai negeri Kelantan dan Terengganu pada 2-3 Januari 2019, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Siklon tropika badai negeri Kelantan dan Terengganu pada 2-3 Januari 2019
link : Siklon tropika badai negeri Kelantan dan Terengganu pada 2-3 Januari 2019

Baca juga


Siklon tropika badai negeri Kelantan dan Terengganu pada 2-3 Januari 2019



KUALA LUMPUR – Jabatan Meteorologi mengeluarkan notis amaran cuaca waspada peringkat kuning di Kelantan dan Terengganu berikutan pembentukan satu siklon tropika di perairan Laut China Selatan.

Jabatan Meteorologi dalam kenyataan memaklumkan, fenomena itu bergerak ke arah barat laut berdekatan pantai di negeri berkenaan sekali gus membawa kepada kejadian hujan lebat.

Tambah kenyataan itu, angin kencang melebihi 40 kilometer sejam (kmsj) juga dijangka melanda negeri tersebut dan boleh mengakibatkan kerosakan kepada struktur-struktur binaan tidak kukuh serta menumbangkan pokok-pokok.

“Sehubungan itu, amaran yang dikeluarkan pada Jumaat lalu dikemas kini dan akan berkuatkuasa pada 2 dan 3 Januari ini.

“Situasi ini akan menjejaskan beberapa lokasi berisiko termasuk di jajahan Tumpat, Kota Bharu, Bachok dan Pasir Putih di Kelantan manakala di daerah Besut, Setiu, Kuala Nerus dan Hulu Terengganu pula bagi negeri Terengganu,” katanya di sini hari ini.

Tambah Jabatan Meteorologi, angin kencang berkelajuan 50 hingga 60 kmj dengan ombak mencapai sehingga 4.5 meter dijangka berlaku di perairan Kelantan dan Terengganu dalam tempoh tersebut. – UTUSAN ONLINE

Waspada ribut Siklon Tropika landa Kelantan!

KOTA BHARU – Penularan berita Ribut Siklon Tropika yang dikatakan akan melanda Kelantan, masih berada di peringkat jangkaan awal.

Pengarah Meteorologi Kelantan, Rabiah Zakaria berkata, penularan tersebut bukan daripada sumber Jabatan Meteorologi Malaysia (MMD) sebaliknya berdasarkan jangkaan satu model Ramalan Cuaca Numerical (NWP).


Menurutnya, Jabatan ini sedang memantau rapi perkara itu dengan sebaiknya dan berharap orang awam peka dengan amaran dan arahan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa serta dapat mengehadkan aktiviti pantai.

Beliau berkata, nelayan yang menggunakan bot kecil juga perlu berhati-hati kerana angin kencang dan laut bergelora di perairan Pantai Timur dijangka berlaku sehingga Khamis ini.

“Buat masa ini, Jabatan Meteorologi telah mengeluarkan amaran waspada bagi hari ini sehingga esok 31 Disember 2018 bagi kawasan pantai Sabah dan Sarawak kerana jangkaan kehadiran sistem ribut tropika itu di Laut Cina Selatan.



“Amaran waspada juga turut dikeluarkan di Tumpat, Kota Bharu, Pasir Puteh, Bachok, Tanah Merah, Machang, Pasir Mas, Jeli dan Kuala Krai berikutan angin kencang Timur Laut yang dijangka melanda Pantai Timur Semenanjung pada masa yang sama,” katanya.

Katanya, sebarang maklum balas boleh didapati menerusi laman sesawang www.met.gov.my atau melalui aplikasi mobile myCuaca.

Sumber Siklon tropika badai negeri Kelantan dan Terengganu pada 2-3 Januari 2019


Demikianlah Artikel Siklon tropika badai negeri Kelantan dan Terengganu pada 2-3 Januari 2019

Sekianlah artikel Siklon tropika badai negeri Kelantan dan Terengganu pada 2-3 Januari 2019 kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: