Kes Indira: Mahkamah sivil boleh tafsir isu perundangan Islam

Kes Indira: Mahkamah sivil boleh tafsir isu perundangan Islam - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Kes Indira: Mahkamah sivil boleh tafsir isu perundangan Islam, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kes Indira: Mahkamah sivil boleh tafsir isu perundangan Islam
link : Kes Indira: Mahkamah sivil boleh tafsir isu perundangan Islam

Baca juga


Kes Indira: Mahkamah sivil boleh tafsir isu perundangan Islam

M. Indira Gandhi menyambut gembira keputusan mahkamah, yang menyatakan penukaran agama anaknya tidak sah, di Mahkamah Persekutuan Putrajaya, 29 Januari 2018. — Foto oleh Zuraneeza ZulkifliM. Indira Gandhi menyambut gembira keputusan mahkamah, yang menyatakan penukaran agama anaknya tidak sah, di Mahkamah Persekutuan Putrajaya, 29 Januari 2018. — Foto oleh Zuraneeza ZulkifliKUALA LUMPUR, 30 Jan — Perlembagaan Persekutuan tidak menghalang mahkamah sivil daripada mentafsir atau menilai isu berkaitan undang-undang Islam.

Dalam penghakiman bertulis kes M Indira Gandhi, lima ahli panel mahkamah persekutuan berkata klausa 1A bawah Seksyen 121 Perlembagaan tidak mengurangkan kuasa mahkamah sivil berkaitan perkara dalam bidang kuasa mahkamah syariah.

Klausa 1A dimasukkan dalam Artikel 1988, mengatakan mahkamah sivil tiada kuasa terhadap apa-apa perkara di bawah bidang kuasa mahkamah syariah.

Keutamaan mahkamah syariah melibatkan hal kekeluargaan Islam, seperti perkahwinan, penceraian dan harta pusaka. 

“Artikel 121 (1A) tidak mengurangkan kuasa penghakiman mahkamah sivil apabila timbul perkara berkaitan undang-undang Islam,” kata Tan Sri Zainun Ali, seorang daripada panel itu. 

Zainul berkata klausa itu tidak mengenepikan kewujudan kuasa mahkamah sivil untuk menyemak semula penghakiman, atau mentafsir undang-undang dan perlembagaan.

Mahkamah Persekutuan semalam mengetepi dan menolak penukaran agama satu pihak yang dibuat Mohd Riduan Abdullah melibatkan anak M Indira Gandhi.

Berlarutan sembilan tahun sejak 2009, mahkamah sebulat suara memutuskan penukaran agama bagi Prasana Diksa, waktu itu 11 bulan, mesti “diketepikan”.

* Baca seterusnya di Malay Mail.



Sumber Kes Indira: Mahkamah sivil boleh tafsir isu perundangan Islam


Demikianlah Artikel Kes Indira: Mahkamah sivil boleh tafsir isu perundangan Islam

Sekianlah artikel Kes Indira: Mahkamah sivil boleh tafsir isu perundangan Islam kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: