Rasa Seekor Memang Tak Puas, Kena Tambah Satu Lagi

Rasa Seekor Memang Tak Puas, Kena Tambah Satu Lagi - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Rasa Seekor Memang Tak Puas, Kena Tambah Satu Lagi, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Rasa Seekor Memang Tak Puas, Kena Tambah Satu Lagi
link : Rasa Seekor Memang Tak Puas, Kena Tambah Satu Lagi

Baca juga


Rasa Seekor Memang Tak Puas, Kena Tambah Satu Lagi

Rasa Seekor Memang Tak Puas, Kena Tambah Satu Lagi

Ikan bawal goreng menjadi menu istimewa yang wajib dicuba setiap pelanggan yang berkunjung ke Restoran Top D'Gurun. (Gambar: Adelia Amin)

Siapa yang mampu menolak hidangan bawal goreng panas yang dihidangkan bersama nasi putih dan kicap manis ditambah bawang dan hirisan limau.

Aroma harumnya yang terus menusuk ke hidung, dinikmati pula dengan pelbagai jenis ulaman segar cukup membangkitkan selera sesiapa sahaja. 

Jika sebut menu bawal goreng, memang kedengaran biasa tetapi jika anda berkunjung ke gerai yang terletak di utara Semanjung ini, menu bawal goreng ibarat makanan istimewa yang wajib dicuba setiap kali pelanggan datang berkunjung.

Boleh dikatakan sesiapa sahaja yang menjamahnya, pasti memesan lebih daripada seekor dek penangan rasa isinya yang segar.

Walaupun hanya digoreng bersama rempah dan sedikit serbuk kunyit, bawal goreng Restoran Top D'Gurun yang terletak di Jalan Raya Gurun berhampiran simpang tiga Guar Nenas Gurun, Kedah ini pasti menjadi buruan pada mereka yang melalui kawasan ini.

HANYA SATU MENU ISTIMEWA

Bawal goreng yang dijual di Restoran Top D'Gurun, Gurun, Kedah sentiasa menarik perhatian ramai pelanggan.
      
Pemiliknya, Sa'diah Abu Bakar, 30, berkata, pada awalnya restoran yang diusahakan itu adalah bekas gerai milik bapa mentua.
      
Namun, melihatkan kepada kurangnya sambutan yang diterima, berbekalkan kebolehan berniaga dan memasak sejak kecil, dia mengubah gerai tersebut menjadi sebuah restoran yang menghidangkan hanya satu menu istimewa.
      
"Dari situ, timbul idea untuk menyediakan bawal goreng panas. Maklumlah, di sini terlampau banyak gerai yang sediakan ikan bakar," katanya yang mengusahakan restoran itu sejak tahun 2010.
      
Tambahnya, sejak hari pertama memulakan operasi, bawal gorengnya mendapat sambutan luar biasa. Sehinggakan beliau terpaksa mendapatkan bekalan ikan segar dari pasar terdekat untuk menampung permintaan yang tidak diduga itu.

Rata-rata pengunjung yang datang turut berkongsi pengalaman mereka menikmati juadah di restoran itu menerusi Facebook masing-masing.
      
Jangan tidak percaya, difahamkan sebanyak 100 kilogram ikan bawal disediakan setiap hari bagi menampung permintaan pelanggannya. Malah, jumlah itu meningkat pada hujung minggu dan cuti umum.

Hidangan ikan bawal dijual antara RM7 sehingga RM13 bergantung kepada saiz. Kalau besar boleh juga makan untuk dua orang.

HANYA 50 SEN SEMANGKUK

Mungkin ramai yang belum pernah mencuba sambal kuini yang membangkitkan selera ketika makan bersama nasi.
      
Selain bawal goreng panas yang menjadi buruan pelanggan, sambal kuini yang cukup popular di daerah utara juga menjadi rebutan pelanggan. Namun, ia hanya disediakan ketika pada musimnya sahaja dan hanya pelanggan yang bertuah sahaja dapat menikmatinya.
      
Sa'diah berkata, kebanyakan pelanggannya yang datang ke restorannya pasti akan bertanya sambal kuini terlebih dahulu. Harganya yang murah iaitu 50 sen semangkuk juga menjadikan ia kunci utama pelanggan terutama dari luar Kedah datang ke situ.
     
"Namun, ketika ini bukan musim kuini jadi kami tidak buat sebab jika beli di luar harganya boleh berlipat kali ganda dan tidak selari perkhidmatan kami yang menawarkan harga murah dan berkualiti," katanya.
      
Top D'Gurun juga menyediakan lebih 30 jenis lauk kampung yang cukup menyelerakan termasuk daging salai madu yang boleh didapati pada harga RM13.50 bagi satu set.

Selain itu, sambal udang, sambal sotong dan ikan masak lemak cili api serta lebih 10 jenis ikan bakar, termasuk cencaru, kembung dan ketuka.
      
Bagi membangkitkan selera, lebih 15 ulaman segar ditawarkan pada pelanggan termasuk pucuk gajus, petai bakar, terung bakar, ulam raja, selom dan terung belanda digandingkan beberapa jenis pencicah termasuk sambal belacan, air asam, sambal lesung dan budu. Penulis paling suka sambal belacannya. Cukup rasa pedas, masam dan manis. Fuh!

PENCUCI MULUT PUN SEDAP

Hidangan ikan bawal di restoran ini dijual antara RM7 sehingga RM13 bergantung kepada saiz.
      
Menu baru yang ditawarkan adalah pencuci mulut cendol pisang dan cendol betik yang dijual pada harga RM5.50. Bukan itu saja, air liur juga meleleh apabila melihat ais kepal dihias dengan hirisan betik dan pisang ni.

Selain itu, minuman teh ais madu cincau juga menjadi tumpuan pelanggan di sini. Bagi mereka yang berasa ragu-ragu, harga yang ditawarkan di sini memang sangat berbaloi dan berpatutan dibandingkan tempat lain. Paling menarik, segelas teh o ais juga dijual pada harga 50 sen sahaja. 

Sa'diah yang dibantu suami Mohd Hafiz Zulkifli, 30, menyatakan harga makanan di gerainya tidak pernah berubah sejak restoran itu mula beroperasi.

Bagi anda yang mebawa anak kecil jangan risau, restoran ini juga menyediakan ruang makan berhawa dingin untuk keselesaan anda sekeluarga. Selain di daerah Gurun, Top D'Gurun juga membuka cawangan di Kelantan dan Alor Setar.

Lebih 10 jenis ikan bakar, termasuk cencaru, kembung dan ketuka termasuk lebih 15 ulam segar ditawarkan kepada pelanggan.
      
INFO:

  • alamat: Restoran Top D'Gurun, Jalan Raya Gurun 08300 Gurun, Kedah (berdekatan simpang tiga, Guar Nenas - Gurun)
  • sebarang tempahan boleh menghubungi, Sa'diah - 012-5606871
  • dibuka dari jam 8 pagi sehingga 5 petang
  • masa operasi setiap hari kecuali Jumaat


Sumber Rasa Seekor Memang Tak Puas, Kena Tambah Satu Lagi


Demikianlah Artikel Rasa Seekor Memang Tak Puas, Kena Tambah Satu Lagi

Sekianlah artikel Rasa Seekor Memang Tak Puas, Kena Tambah Satu Lagi kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: