Insiden Zara Zya Patut Jadi Pengajaran Pada Ramai Wanita

Insiden Zara Zya Patut Jadi Pengajaran Pada Ramai Wanita - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Insiden Zara Zya Patut Jadi Pengajaran Pada Ramai Wanita, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Insiden Zara Zya Patut Jadi Pengajaran Pada Ramai Wanita
link : Insiden Zara Zya Patut Jadi Pengajaran Pada Ramai Wanita

Baca juga


Insiden Zara Zya Patut Jadi Pengajaran Pada Ramai Wanita

Insiden Zara Zya Patut Jadi Pengajaran Pada Ramai Wanita

Zara Zya mengakui sakit kaki dan tulang belakang secara tiba-tiba sehingga tidak boleh berjalan akibat gemar memakai kasut tumit tinggi. (Gambar: zarazya - Instagram)

Ramai wanita mahu kelihatan menawan dengan memakai kasut tumit tinggi. Biarpun sudah banyak kali cerita mengenai kesan kasut sebegini berbahaya pada kesihatan kaki dilaporkan media tetapi masih ramai tidak ambil peduli sebab mahu cantik.

Pelakon popular, Zara Zya pernah mengakui sebelum ini dia mengalami sakit kaki dan tulang belakang secara tiba-tiba sehingga tidak boleh berjalan akibat gemar memakai kasut tumit tinggi sepanjang masa tidak kira ketika penggambaran drama atau berjalan.

Kesan daripada penderitaan yang dialaminya itu, dia menasihati wanita lain agar kurang memakai kasut tumit tinggi. Lazimnya, kasut gaya macam ini menjadi pilihan pada wanita yang mempunyai ketinggian rendah yang mahu nampak lebih tinggi.


Persoalannya, jika wanita tidak digalakkan memakai kasut tumit tinggi, apakah gaya kasut yang sesuai untuk mereka pakai? mungkinkah penampilan mereka akan terjejas tanpa kasut tumit tinggi?

KESIHATAN LEBIH PENTING

Kasut jenama MediFeet antara pilihan ramai pengguna yang mementingkan penjagaan kesihatan kaki.

Mungkin ramai yang pernah mendengar ada kasut yang dijual di pasaran diperbuat untuk menjaga kesihatan kaki. Jenama MediFeet antara kasut kesihatan popular dalam kalangan pengguna yang ingin mencari jenis kasut sebegini. 

Direka secara khusus bagi mereka yang mencari keselesaan pada kaki, kasut ini juga mampu membantu pengguna yang mempunyai masalah sakit kaki akibat pemilihan kasut tidak sesuai sebelum ini dan juga memudahkan pergerakan.

Apa yang menarik perhatian, kasut ini direka untuk melindungi pengguna daripada gegaran ketika berjalan dan mempunyai anti penyerap tekanan.

Jangan salah faham, kasut ini bukan hanya untuk mereka yang mempunyai sakit kaki mahupun golongan warga emas semata-mata tetapi sesuai digayakan ketika ke pejabat, bersukan mahupun kasual.

Kasut yang dibangunkan dengan prestasi kusyen poron ini juga mempunyai rekaan yang unik untuk pengaliran udara bagi mencegah kulat pada kaki sekaligus mengelak bau pada kaki yang tidak menyenangkan.

SIAPA PATUT PAKAI

Memilih kasut yang sesuai sangat penting untuk menjaga kesihatan kaki.

Merujuk Kementerian Kesihatan Malaysia, pesakit diabetes atau kencing manis sangat penting memilih kasut yang sesuai untuk mengelak komplikasi yang lebih memudaratkan.

Sebanyak 15 peratus penyakit ini dianggarkan mendapat ulser atau luka pada kaki sekurang-kurangnya sekali seumur hidup yang boleh mengakibatkan beberapa bahagian anggota badan dipotong atau amputasi.

Kepentingan menjaga kaki perlu dititikberatkan memandangkan kaki adalah anggota paling berisiko yang juga anggota badan paling bawah yang menampung keseluruhan tekanan berat badan secara berterusan dan paling banyak menanggung kecederaan.

Dibandingkan muka atau tangan, kaki juga merupakan anggota yang jarang diperiksa pesakit sehingga boleh mengakibatkan luka yang lewat dikesan.

Kasut MediFeet kini mempunyai pelbagai rekaan yang bergaya untuk wanita selain menjaga kesihatan.

Panduan memilih kasut yang sesuai untuk pesakit kencing manis:

  1. Bertutup penuh dan elakkan memakai selipar jepun, terompah atau sandal bertali.
  2. Pilih kasut yang diperbuat daripada getah yang boleh meregang supaya kasut dipakai lebih selesa walaupun kaki bengkak atau terdapat pembalut pada luka.
  3. Lebih elok jika kasut bertali atau ada ‘zap on’ di bahagian atas untuk memudahkan keluasan kasut diubah mengikut keadaan dan keselesaan.
  4. Pilih tapak kasut yang mempunyai sedikit tumit kurang dari 2 cm atau lebih elok jika tapak ‘rocker bottom’.
  5. Pastikan tiada jahitan atau lipatan tajam atau tidak rata di mana-mana bahagian kasut.
  6. 'Insole’ atau bahagian tapak dalam kasut yang lembut ditambah sebagai penyerap tekanan ketika berjalan dan juga sebagai pelapik kawasan yang berisiko untuk mendapat luka tekanan.
  7. Kasut berbentuk B, iaitu hujung kasut yang lebar dan cukup ruang untuk jari-jari kaki digerakkan dan tidak terlalu ketat (jarak di antara hujung jari terpanjang dan ruang hadapan kasut sekurang-kurangnya 1 cm ketika berdiri).
  8. Sentiasa memakai kasut dengan stoking diperbuat daripada kapas yang menyerap peluh.
  9. Periksa kasut selalu untuk memastikan tiada benda tajam atau benda asing di dalam kasut sebelum memakainya.


Sumber Insiden Zara Zya Patut Jadi Pengajaran Pada Ramai Wanita


Demikianlah Artikel Insiden Zara Zya Patut Jadi Pengajaran Pada Ramai Wanita

Sekianlah artikel Insiden Zara Zya Patut Jadi Pengajaran Pada Ramai Wanita kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: