Kisah sebenar di sebalik video Rohingya ‘merusuh’

Kisah sebenar di sebalik video Rohingya ‘merusuh’ - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Kisah sebenar di sebalik video Rohingya ‘merusuh’, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kisah sebenar di sebalik video Rohingya ‘merusuh’
link : Kisah sebenar di sebalik video Rohingya ‘merusuh’

Baca juga


Kisah sebenar di sebalik video Rohingya ‘merusuh’

Kisah sebenar di sebalik video Rohingya 'merusuh'

Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) menafikan berlaku rusuhan membabitkan sekumpulan warga Rohingya di sekitar Kuala Lumpur seperti rakaman video yang tular sejak semalam.

Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, kejadian itu tidak berlaku seperti yang didakwa dan tidak benar sama sekali.

“Saya ingin perbetulkan ini adalah cerita yang salah, mereka (Rohingya) telah datang untuk menyokong penyerahan memorandum di Kedutaan Myanmar bagi membantah tindakan Myanmar terhadap etnik Rohingya.

“Mereka hadir atas inisiatif sendiri. Oleh kerana mereka biasa berhimpun di Tabung Haji, jadi di situ pihak keselamatan mempersoalkan kedatangan  mereka,” katanya kepada Sinar Online ketika ditemui di program World #QuranHour di Masjid Sultan Haji Ahmad Shah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), di sini, hari ini.

Katanya lagi, warga Rohingya datang berkumpul semalam hanya untuk menyatakan solidariti dan tanda sokongan buat NGO di Malaysia yang mengambil inisiatif untuk membantah tindakan Myanmar terhadap etnik tertindas itu.

“Tuduhan kata kecoh itu tidak betul. Mereka hanya datang menyokong bantahan kepada Myanmar yang menindas bangsa mereka di sana,” katanya.

Semalam tular di media sosial yang mendakwa sekumpulan warga Rohingya membuat kecoh di sekitar Kuala Lumpur, sehinggakan didakwa telah menyusahkan sebahagian perjalanan rakyat tempatan.

Terdahulu, satu memorandum yang dipersetujui 33 NGO diserahkan kepada Kedutaan Myanmar, sebagai bantahan berhubung penindasan ke atas etnik Rohingya di Myanmar.

Difahamkan 3,000 warga Rohingya di negara ini berkumpul di sekitar Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, mereka tidak dapat menyertai penyerahan memorandum kepada Kedutaan Myanmar kerana tiada kebenaran daripada polis.

 

Sumber: Sinar Harian



Sumber Kisah sebenar di sebalik video Rohingya ‘merusuh’


Demikianlah Artikel Kisah sebenar di sebalik video Rohingya ‘merusuh’

Sekianlah artikel Kisah sebenar di sebalik video Rohingya ‘merusuh’ kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: