Jalan raya getah dapat selamatkan nyawa, kurangkan kadar kemalangan – Timbalan Menteri Pengangkutan

Jalan raya getah dapat selamatkan nyawa, kurangkan kadar kemalangan – Timbalan Menteri Pengangkutan - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Jalan raya getah dapat selamatkan nyawa, kurangkan kadar kemalangan – Timbalan Menteri Pengangkutan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Jalan raya getah dapat selamatkan nyawa, kurangkan kadar kemalangan – Timbalan Menteri Pengangkutan
link : Jalan raya getah dapat selamatkan nyawa, kurangkan kadar kemalangan – Timbalan Menteri Pengangkutan

Baca juga


Jalan raya getah dapat selamatkan nyawa, kurangkan kadar kemalangan – Timbalan Menteri Pengangkutan

KUALA LUMPUR –  Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Aziz Kaprawi tidak menolak teknologi getah beku jalan raya dapat mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di negara ini.

Jalan raya getah dapat selamatkan nyawa, kurangkan kadar kemalangan - Timbalan Menteri Pengangkutan

Jalan raya getah dapat selamatkan nyawa, kurangkan kadar kemalangan – Timbalan Menteri Pengangkutan

Ini kerana menurut beliau, permukaan jalan raya yang bergetah dapat memberi lebih cengkaman kepada tayar kenderaan di atas jalan raya.

“Teknologi seperti ini bukan sahaja wajar dilaksanakan bukan sahaja di selekoh-selekoh tajam, malah ia juga perlu jalan raya biasa.

 

“Saya percaya dengan adanya teknologi baharu seperti ini, lebih ramai nyawa dapat diselamatkan,” katanya ketika ditemui Sinar Online baru-baru ini.

Bagaimanapun menurut beliau lagi, pelaksanaan itu masih di peringkat kajian dan pihaknya masih meneliti hasil dapatan kajian di beberapa jalan raya yang terlibat.

Sebelum ini, Ketua Pegawai Eksekutif Litrak, Sazally Saidi berpendapat, penggunaan teknologi tersebut tidak akan dapat menyumbang kepada pengurangan kadar kemalangan jalan raya.

Menurut Sazally, kebanyakan kes kemalangan berlaku disebabkan sikap pengguna jalan raya sendiri.

Katanya lagi, faktor keadaan jalan raya hanya penyumbang kecil kes melibatkan kemalangan jalan raya negara ini.

Malaysia akan menjadi negara pertama di dunia yang menggunakan getah beku  bagi teknologi  penurapan jalan raya melalui kaedah  Asfalt Terubahsuai Getah Bekuan (CMA).

Ia adalah campuran  yang terdiri daripada  Cup Lump Modified Binder (CMB) dan batu baur  (aggegate).

Kajian bersama Lembaga Getah Malaysia (LGM)  dan Jabatan Kerja Raya  (JKR) sejak dua tahun lepas mencapai fasa baharu dalam teknologi campuran getah dalam campuran asfalt selepas diperkenalkan lebih 60 tahun lepas.

Jalan Persekutuan  FT 001 dari  Kampung  Desa Bertemu Jodoh  hingga ke Kampung  Kwong Sai  bakal melakar sejarah apabila terpilih sebagai lokasi  pertama projek penggunaan CMA sejauh 10 kilometer yang dijangka  dimulakan Ogos ini.

Sumber: Sinar



Sumber Jalan raya getah dapat selamatkan nyawa, kurangkan kadar kemalangan – Timbalan Menteri Pengangkutan


Demikianlah Artikel Jalan raya getah dapat selamatkan nyawa, kurangkan kadar kemalangan – Timbalan Menteri Pengangkutan

Sekianlah artikel Jalan raya getah dapat selamatkan nyawa, kurangkan kadar kemalangan – Timbalan Menteri Pengangkutan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: