Murid Sekolah Rendah Bakal Nikmati Hidangan Sarapan Percuma Mulai Tahun Depan?..

Murid Sekolah Rendah Bakal Nikmati Hidangan Sarapan Percuma Mulai Tahun Depan?.. - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Murid Sekolah Rendah Bakal Nikmati Hidangan Sarapan Percuma Mulai Tahun Depan?.., kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Murid Sekolah Rendah Bakal Nikmati Hidangan Sarapan Percuma Mulai Tahun Depan?..
link : Murid Sekolah Rendah Bakal Nikmati Hidangan Sarapan Percuma Mulai Tahun Depan?..

Baca juga


Murid Sekolah Rendah Bakal Nikmati Hidangan Sarapan Percuma Mulai Tahun Depan?..



Semua murid di sekolah rendah akan menikmati sarapan secara percuma mulai tahun depan.

Menerusi program sarapan berkhasiat itu akan memberi manfaat kepada semua murid sekolah rendah di seluruh negara untuk memulakan  hari mereka dengan lebih ceria.

Memetik Berita Harian, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, langkah itu bagi membolehkan kanak-kanak sihat dan bertenaga untuk memulakan sesi persekolahan.

“Kita mahu anak-anak kita kuat dan sihat untuk mencapai prestasi baik di sekolah,” katanya dalam ucaptama pada Invest Malaysia 2019, semalam.

Pengambilan sarapan pagi membolehkan kanak-kanak sihat dan bertenaga untuk memulakan sesi persekolahan.

Jelas Perdana Menteri, peruntukan untuk program sarapan berkhasiat itu dijana menerusi hasil cukai gula yang akan dikuatkuasa mulai 1 Julai ini.

Kerajaan menerusi pembentangan Belanjawan 2019 buat kali pertama mencadangkan pelaksanaan cukai eksais 40 sen seliter pada minuman manis yang mengandungi lima gram gula atau pemanis berasaskan gula bagi 100 mililiter (ml), termasuk buah-buahan dan jus sayuran dengan kandungan gula lebih 12 gram bagi 100ml mulai 1 April 2019.

Bagaimanapun, ditangguhkan ke 1 Julai bagi bagi memberi masa cukup kepada pihak industri membuat persediaan.



Sementara itu, kajian oleh pakar pemakanan Britain mendapati tabiat tidak mengambil sarapan pagi secara sihat dalam kalangan kanak-kanak boleh mengundang risiko menghidap penyakit diabetes apabila usia mereka meningkat dewasa.

Memetik kajian pakar pemakanan tiga pusat pengajian, Universiti Oxford, Cambridge, Glasgow dan St George menunjukkan, risiko tersebut boleh berlaku disebabkan tahap insulin dalam badan kanak-kanak, sekali gus menjadi faktor utama penyakit tersebut.

Penyakit diabetes boleh berlaku apabila badan individu tidak bertindak balas ke atas kandungan gula dalam badan atau kurang menghasilkan hormon itu.

Selain itu, kanak-kanak yang tidak mengambil sarapan secara sihat lebih cenderung untuk makan makanan yang mengundang kegemukan pada waktu tengah hari atau malam selepas kajian sebelum ini mendapati hampir 3 juta penduduk Britain menghidap penyakit diabetes yang dikaitkan dengan corak pemakanan dan gaya hidup.

Sumber: Era Baru

Sumber Murid Sekolah Rendah Bakal Nikmati Hidangan Sarapan Percuma Mulai Tahun Depan?..


Demikianlah Artikel Murid Sekolah Rendah Bakal Nikmati Hidangan Sarapan Percuma Mulai Tahun Depan?..

Sekianlah artikel Murid Sekolah Rendah Bakal Nikmati Hidangan Sarapan Percuma Mulai Tahun Depan?.. kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: