JPN jelas isu tukar alamat di kad pengenalan — JPN

JPN jelas isu tukar alamat di kad pengenalan — JPN - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang JPN jelas isu tukar alamat di kad pengenalan — JPN, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : JPN jelas isu tukar alamat di kad pengenalan — JPN
link : JPN jelas isu tukar alamat di kad pengenalan — JPN

Baca juga


JPN jelas isu tukar alamat di kad pengenalan — JPN

30 APRIL — Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) ingin menjelaskan kekeliruan sesetengah pihak berhubung isu pertukaran rekod alamat kediaman pada kad pengenalan yang tular di media sosial.

Selaras dengan perundangan dan peraturan yang berkuat kuasa, pertukaran alamat tempat kediaman pada kad pengenalan perlu direkodkan oleh JPN berdasarkan kepada permohonan daripada pemilik kad pengenalan.

Dalam hal ini, Peraturan 15(2), Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara 1990 telah memperincikan dua kaedah untuk merekodkan alamat terkini pemohon iaitu sama ada dengan mencetak pada kad pengenalan atau mengemas kini maklumat tersebut dalam cip kad pengenalan sedia ada.

Cetakan alamat terkini pada kad pengenalan akan memerlukan gantian kad pengenalan baharu dengan kadar bayaran sebanyak RM10 manakala kemas kini rekod cip pada kad pengenalan sedia ada tanpa penggantian kad pengenalan baharu boleh dibuat dengan kadar bayaran sebanyak RM2 sahaja. Bagi memudahkan rujukan terutama berkaitan dengan urusan rasmi, slip maklumat kandungan cip akan dikeluarkan untuk setiap kemas kini alamat pada cip kad pengenalan sedia ada.

Orang ramai dinasihatkan untuk menghubungi pejabat JPN bagi sebarang maklumat dan penjelasan lanjut berkaitan dokumen pengenalan diri yang dikeluarkan oleh jabatan ini.

* Kenyataan ini dikeluarkan unit komunikasi korporat JPN.

** Tulisan ini pendapat peribadi mereka dan tidak semestinya mewakili pendapat Malay Mail.



Sumber JPN jelas isu tukar alamat di kad pengenalan — JPN


Demikianlah Artikel JPN jelas isu tukar alamat di kad pengenalan — JPN

Sekianlah artikel JPN jelas isu tukar alamat di kad pengenalan — JPN kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: