Judul : 4 Strategi Pemasaran Setiap Bisnes Startup Boleh Lakukan
link : 4 Strategi Pemasaran Setiap Bisnes Startup Boleh Lakukan
4 Strategi Pemasaran Setiap Bisnes Startup Boleh Lakukan
Mempunyai produk yang hebat adalah penting, tetapi itu sahaja tidak cukup untuk membuat permulaan anda berjaya. Selain daripada produk hebat anda, anda juga memerlukan strategi pemasaran yang cemerlang untuk mengembangkan bisnes.
Tetapi bagi kebanyakan usahawan, ianya tidak realistik untuk menghabiskan banyak wang bagi memperoleh perniagaan baru.
Bisnes biasa fokus pada buat duit dan membesar. Bisnes startup fokus pada wujudkan inovasi dalam model bisnes yang akhirnya akan mampu buat duit. Mereka perlu pastikan kos CPS- Cost Per Sale yang dikeluarkan lebih rendah daripada harga dijual. Barulah buat duit.
Bisnes startup fokus pada perkara negatif infiniti kepada 0. Manakalah bisnes biasa fokus pada perkara 0 hingga perkara infiniti. Mereka bekerja tanpa kira kos.
Sebaliknya, pertimbangkan beberapa strategi pemasaran kos efektif yang dapat membantu menjana kejayaan awal dalam bisnes anda.
#1-Pemasaran Affiliate
Affiliate adalah strategi pemasaran yang melibatkan kos paling efektif yang berfungsi. Dalam perniagaan, tanpa mengira saiz anda harus mengguna pakai rujukan, atau gabungan dalam pemasaran.
Saya telah menggunakannya dengan banyak kejayaan dan meletakkannya untuk bekerja dalam semua perniagaan dalam talian saya.
Berikut adalah cara ia berfungsi iaitu mendorong orang untuk mengesyorkan produk anda kepada orang lain, dan membayar komisen hanya apabila seseorang membeli produk anda melalui rujukan tersebut.
Mulakan dengan menubuhkan program sekutu walaupun rangkaian seperti ShareASale atau ImpactRadius. Anda kemudian boleh mempromosikan program Alffiate anda dengan memaparkan dengan jelas di laman web anda dan mengundang pelanggan untuk menyertai program ini.
Di samping itu, anda boleh memilih struktur ganjaran yang betul – yang cukup menarik bagi ahli rangkaian anda untuk terlibat.
#2-Content Marketing.
Menurut Content Marketing Institute, hampir 90 peratus jenama menggunakan pemasaran kandungan untuk mengembangkan perniagaan mereka. Ia adalah strategi pemasaran yang sempurna untuk permulaan dan perniagaan kecil kerana ia berfungsi dalam batasan sumber terhad.
Walaupun pemasaran kandungan sangat popular, tidak semua orang berjaya dengan taktik ini. Kekurangan strategi kandungan yang didokumenkan adalah salah satu sebab utama.
Tanpa strategi content marketing ini, usaha anda akan kurang berkesan. Akibatnya, anda menghadapi cabaran yang besar apabila anda cuba melaksanakan taktik pemasaran-kandungan.
Tingkatkan proses pemasaran-kandungan anda dengan membuat kalender editorial. Kenal pasti apa-apa kesesakan dan periksa perancangan kandungan anda. Mengukur kemajuan strategi anda, menjejaki seberapa baik kandungan anda untuk menarik pelanggan.
#3- Bina Hubungan Baik Dengan Media
Lebih daripada 540,000 perniagaan baru dilancarkan setiap bulan. Ini bermakna anda akan menghadapi beberapa persaingan yang serius untuk meraih perhatian pasaran sasaran anda.
Jika anda ingin menjana hubungan awam yang baik dan kerap, bina hubungan yang berkualiti dengan wartawan dan blogger dalam industri anda.
Anda boleh meningkatkan kemungkinan mendapatkan liputan jika anda membezakan pitch anda supaya nada atau sudut masing-masing adalah eksklusif kepada wartawan dan penerbitannya.
Lakukan kajian untuk mengetahui mana penulis atau videographers merangkumi aspek industri anda. Kemudian, menyesuaikan siaran akhbar anda, penggoda, atau telefon bimbit mengikut fon masing-masing.
Alat percuma seperti Help Reporter Out boleh membantu dalam pencarian anda untuk mendapatkan akses ke alamat e-mel yang dimiliki oleh wartawan yang mencari wawancara di ruang anda.
#4-Piggyback Adalah Platform Popular.
Apabila anda melancarkan permulaan bootstrap, cabaran sebenar datang dengan strategi pemasaran yang memerlukan sedikit pembiayaan.
Piggybacking platform lain yang berkembang pesat adalah strategi yang hebat untuk mendapatkan produk anda di hadapan pelanggan berpotensi. Penyepaduan Airbnb dengan Craigslist adalah contoh sempurna integrasi ad hoc untuk pemerolehan pengguna.
Hanya beberapa klik yang membolehkan pengguna mudah menyiarkan penyenaraian kepada Craigslist sementara juga meletakkan backlink yang menunjuk ke tapak mereka sendiri.
Peraturan am secara umum: Cari platform yang betul yang anda boleh memanfaatkan untuk mengembangkan permulaan anda dan membuat strategi yang berfungsi untuk memperoleh pelanggan.
Sumber 4 Strategi Pemasaran Setiap Bisnes Startup Boleh Lakukan