5 Lagi Kanak-Kanak Disahkan Difteria Di Johor Bahru

5 Lagi Kanak-Kanak Disahkan Difteria Di Johor Bahru - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang 5 Lagi Kanak-Kanak Disahkan Difteria Di Johor Bahru, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : 5 Lagi Kanak-Kanak Disahkan Difteria Di Johor Bahru
link : 5 Lagi Kanak-Kanak Disahkan Difteria Di Johor Bahru

Baca juga


5 Lagi Kanak-Kanak Disahkan Difteria Di Johor Bahru



Seperti yang ramai maklum, seorang kanak-kanak lelaki berusia 2 tahun telah meni,nggal dunia pada Khamis lalu akibat difteria.

Terbaru, 5 lagi kanak-kanak di Johor positif difteria termasuk kakak kepada kanak-kanak lelaki yang mening,gal dunia tersebut.

KINI BERADA DI HOSPITAL SULTANAH AMINAH

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Alam Sekitar dan Pertanian negeri, Dr Sahruddin Jamal berkata, kesemua 5 orang kanak-kanak berusia bawah 4 tahun itu pernah berhubungan atau bertemu mangsa dan mereka antara 52 orang yang dikesan hasil saringan dilakukan Jabatan Kesihatan Johor.

Mereka mempunyai hubungan berdekatan kediaman, selain berada di taska.

“Mereka semua dimasukkan ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) semalam untuk pengasingan wad selepas mempunyai simptom penyakit berkenaan,” katanya pada sidang media di menerusi Harian Metro.



DIBERI ANTIBIOTIK

Pemberian antibiotik selama 14 hari diberikan kepada semua kanak-kanak itu dan ia akan dianggap berjaya serta populasi normal sekiranya keputusan negatif.

Sekiranya pemberian ubat itu berkesan, 3 pesakit iaitu dua kanak-kanak perempuan dan seorang kanak-kanak lelaki akan dibenarkan keluar wad dan pulang ke rumah.

“Ini kerana semua kanak-kanak itu sudah mendapatkan rawatan sejak 19 Februari lalu, (dan) selepas lebih 48 jam dirawat, peny,akit itu tidak aktif kepada populasi,” katanya.

Namun, 2 lagi pesa,kit iaitu kakak kepada pesakit yang telah menin,ggal dunia dan seorang lagi kanak-kanak lelaki masih dikuarantin.



4 DARIPADA 5 KANAK-KANAK TERSEBUT MENERIMA IMUNISASI

Dimaklumkan bahawa 4 orang kanak-kanak yang terkena jangkitan difteria ini telah divaksin kecuali kakak kepada mangsa yang telah menin,ggal dunia.

Untuk pengetahuan, penyakit ini terse,bar melalui air liur dan peluh yang mempunyai hubungan secara langsung dengan pe,sa,kit.

Justeru pihak Kesihatan telah melaksanakan saringan termasuk sesiapa yang pernah melawat lokasi tempat mereka tinggal termasuk klinik swasta, kakitangan hospital dan di taska.

Katanya, keadaan kanak-kanak berkenaan stabil, selain memastikan mereka tidak menjan,gkiti orang lain.



IBU AYAH KENA ALERT

Jangkitan difteria ini amat merb,ahaya dan boleh menyebabkan m,aut sekiranya lambat mendapatkan rawatan, apatah lagi jika tidak diva,ksin.

Oleh itu, ibu ayah kena peka dengan simptomnya yang seakan-akan tonsil.

Yang paling penting, lengkapkan imunisasi mengikut jadual yang ditetapkan oleh KKM.

Kredit : siraplimau.com

Sumber 5 Lagi Kanak-Kanak Disahkan Difteria Di Johor Bahru


Demikianlah Artikel 5 Lagi Kanak-Kanak Disahkan Difteria Di Johor Bahru

Sekianlah artikel 5 Lagi Kanak-Kanak Disahkan Difteria Di Johor Bahru kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: