Apakah Tabiat Anda Selaku Peniaga Yang Kurang Digemari Pelanggan?

Apakah Tabiat Anda Selaku Peniaga Yang Kurang Digemari Pelanggan? - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Apakah Tabiat Anda Selaku Peniaga Yang Kurang Digemari Pelanggan?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Apakah Tabiat Anda Selaku Peniaga Yang Kurang Digemari Pelanggan?
link : Apakah Tabiat Anda Selaku Peniaga Yang Kurang Digemari Pelanggan?

Baca juga


Apakah Tabiat Anda Selaku Peniaga Yang Kurang Digemari Pelanggan?

Pelanggan ibarat nyawa kepada peniaga untuk meneruskan kelangsungan di dalam perniagaan. Tanpa pelanggan bisnes peniaga tidak dapat bergerak kerana tiadanya permintaan atau urusan jual beli. Dalam dunia bisnes yang serba mencabar dengan lambakan produk dan tawaran servis yang hampir kurang sama ditambah pula dengan persaingan, semestinya menjaga hubungan dengan pelanggan ialah suatu kemestian andai anda tidak mahu pelanggan lari.

Namun, ada peniaga yang tidak sedar dalam mereka mengejar impian dalam bisnes pelanggan tindakan mereka telah membuatkan pelanggan semakin menjauh. Ia satu petanda yang tidak baik untuk prestasi bisnes anda yang dikhuatiri bakal menyebabkan kejatuhan bisnes.

Artikel kali ini adalah tentang perkongsian antara tindak tanduk utama peniaga yang tidak disukai oleh para pelanggan. Sebagai peniaga anda wajib ambil tahu tentang perkara ini agar tidak melakukan kesilapan dalam sikap dan kelakuan terhadap pelanggan.

#1 Tidak Menghargai Pelanggan.

Motif perniagaan bukan sekadar mencari keuntungan sahaja sehingga mengabaikan hubungan dengan para pelanggan. Teramatlah rugi jika anda pelanggan yang pernah membeli dengan anda tidak mampu menjadi pelanggan tetap atau setia gara-gara sikap anda sendiri yang tidak mampu membina jalinan ikatan di antara peniaga dan pelanggan.

Dalam usaha memikat hati pelanggan untuk kekal bersama anda pastikan tunjukkan penghargaan terhadap mereka. Ia mungkin teknik yang lama mahupun klise namun mampu memberikan impak kepada perniagaan.

Banyak cara untuk menghargai pelanggan. Untuk perniagaan walk in (offline) ke kedai anda boleh melayan mereka secara ramah mesra dan ucapkan terima kasih di kaunter pembayaran. Manakala bagi perniagaan di atas talian (online) sediakan satu landing page untuk berikan ucapan penghargaan sejurus mereka melakukan pembelian.

Di samping itu, anda juga boleh menghargai para pelanggan dengan berikan free gift, barangan pre loved, diskaun dan cara lain yang sesuai bagi menunjukkan apresiasi anda terhadap pelanggan. Mereka pasti suka!

#2 Terlalu “Hard Sell”.

Dalam pemasaran, hard sell adalah iklan atau kempen yang menggunakan mesej jualan yang lebih langsung, kuat, dan seakan memaksa. Pendekatan hard sell kurang digemari oleh para pelanggan kerana ia bagaikan bentuk pemaksaan daripada peniaga agar mereka melakukan pembelian. Pelanggan membeli kerana mereka mahu bukan kerana terpaksa.

Berbanding menggunakan cara hardsell peniaga digalakkan untuk lebih soft sell kerana ianya lebih lembut, halus dan bukan secara langsung menjual. Apabila anda terlalu hard sell dalam menjual ia menyebabkan ketidakselasaan kepada pelanggan. Anda tidak boleh memaksa pelanggan untuk membeli namun boleh menarik minat mereka terhadap produk atau servis yang anda sediakan.

#3 Tidak Mendengar Pandangan Pelanggan.

Kadang-kala ada pelanggan yang secara suka rela memberikan respon terhadap mengenai produk kerana user experience yang mereka ada. Peniaga seharusnya lebih matang dan terbuka dalam mendengar pandangan yang diberikan oleh pelanggan dan menerimanya dengan hati yang terbuka.

Daripada maklum balas yang pelanggan berikan inilah anda tahu prestasi produk untuk tambah baik boleh dilakukan. Tanpa pandangan daripada pelanggan peniaga dikhuatiri terus selesa pada tahap sama. Peniaga harus menjadi pendengar yang baik dengan mendengar pandangan dan luahan pelanggan serta berikan penyelesaian kepada meraka.

Peniaga disarankan untuk menerima respon daripada pelanggan dengan cara yang baik. Harus bijak dalam berhadapan komen dan juga objection daripada mereka. Boleh lakukan pembacaan lanjut pada artikel terdahulu berkenaannya.

#4 Kurang Memberikan Maklumat.

Sebagai peniaga seharusnya jelas tentang produk anda sendiri bagi menjawab semua persoalan yang bakal ditimbulkan oleh prospek pelanggan. Pelanggan berhak mendapat akses penuh tentang produk yang anda tawarkan meliputi kebaikan, ciri-ciri dan keseluruhan info berkaitan produk.

Sebelum melakukan pembelian pelanggan perlu tahu dahulu apa manfaat yang bakal mereka perolehi. Sebagai contoh, untuk memastikan maklumat sampai kepada pelanggan anda boleh tunjukkan tutorial cara penggunaan untuk pelanggan lebih memahaminya. Testimoni daripada pelanggan terdahulu juga boleh dijadikan cara untuk penyampaian info.

Sikap dan tindakan anda sebenarnya mempengaruhi pelanggan. Walaupun perniagaan anda sudah maju namun jika ambil mudah soal menjaga pelanggan tidak ada gunanya juga. Pelanggan lebih tertarik untuk membeli dengan peniaga yang mereka rasa selesa dan percaya. Jadi, berhenti lakukan tabiat yang pelanggan anda tidak gemari. Jalin hubungan yang baik bersama mereka.



Sumber Apakah Tabiat Anda Selaku Peniaga Yang Kurang Digemari Pelanggan?


Demikianlah Artikel Apakah Tabiat Anda Selaku Peniaga Yang Kurang Digemari Pelanggan?

Sekianlah artikel Apakah Tabiat Anda Selaku Peniaga Yang Kurang Digemari Pelanggan? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: