Pengurusan Sumber Manusia: Bagaimana Mengekalkan Kesetiaan Staf Kepada Syarikat?

Pengurusan Sumber Manusia: Bagaimana Mengekalkan Kesetiaan Staf Kepada Syarikat? - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Pengurusan Sumber Manusia: Bagaimana Mengekalkan Kesetiaan Staf Kepada Syarikat?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Pengurusan Sumber Manusia: Bagaimana Mengekalkan Kesetiaan Staf Kepada Syarikat?
link : Pengurusan Sumber Manusia: Bagaimana Mengekalkan Kesetiaan Staf Kepada Syarikat?

Baca juga


Pengurusan Sumber Manusia: Bagaimana Mengekalkan Kesetiaan Staf Kepada Syarikat?

Perniagaan melibatkan banyak aspek pengurusan yang salah satunya termasuklah sumber manusia. Usahawan sentiasa disarankan untuk tidak melakukan kerja sendirian kerana ia mengakibatkan pengurusan yang tidak efektif. Oleh itu, pentingnya untuk mengambil beberapa staff sebagai sokongan kepada perniagaan yang anda jalankan.

Banyak isu yang melibatkan pekerja tidak kira dalam apa bidang sekalipun. Pekerja juga mempunyai hak mereka yang tersendiri. Jika kebajikan mereka dijaga sebaiknya pasti tidak akan timbul sebarang konflik antara majikan atau tugasan mereka. Apa yang boleh usahawan sebagai majikan (pemilik bisnes) boleh lakukan untuk memastikan staff setia dengan anda.

1. Berikan Insentif

Ganjaran boleh diberikan dalam banyak bentuk misalnya pakej percutian, kewangan, penilaian prestasi dan lain-lain yang berkaitan. Insentif yang diberikan ini bukan sahaja sebagai satu bentuk penghargaan kepada pekerja bahkan ia boleh memberikan semangat kepada individu itu sendiri. Pekerja akan lebih bersemangat untuk melakukan yang lebih baik untuk keseluruhan organisasi.

Anda boleh membuat perancangan untuk tempoh memberikan ganjaran tersebut. Ia boleh dilakukan secara bulanan dan dengan memberikan kepada individu tertentu yang menepati piawaian. Tidak ada salahnya memberikan ganjaran untuk membalas segala jasa pekerja. Ia juga sebagai suntukan semangat untuk pekerja terus berusaha maju untuk anda dan perusahaan.

2. Lebihkan Penglibatan Staf

Staf akan merasa dipinggirkan jika diri mereka kurang dilibatkan di dalam urusan syarikat. Ini bakal menimbulkan rasa tidak puas hati di dalam kalangan staf anda. Seeloknya majikan boleh mengajak para staf untuk terlibat aktif dalam apa sahaja agenda syarikat. Keterlibatan sama staf akan memastikan mereka lebih memahami matlamat dan hala tuju syarikat. Jika tidak pasti mereka akan kabur tentang misi yang ingin dicapai syarikat.

Penglibatan aktif staf bukan sahaja tanda mereka diterima baik oleh organisasi bahkan dengan semua maklumat yang ada ia akan memungkinkan staf untuk tidak hanya melakukan tugasnya sahaja bahkan boleh membantu syarikat secara holistiknya. Perkara negatif seperti rasa tidak puas hati dan dipulaukan juga dapat dihindari.

3. Berikan Latihan Secara Berterusan

Walaupun pekerja anda sudah mahir tetap perlu berikan latihan untuk mereka. Latihan ini adalah untuk memastikan pengetahuan dan kepakaran mereka sentiasa bertambah dari semasa ke semasa. Penting juga latihan ini agar ilmu pengetahuan sentiasa di upgrade menjadi lebih baik. Antara latihan yang boleh ditawarkan adalah yang melibatkan bidang pekerjaan staf anda.

Selain daripada itu boleh berikan latihan luaran seperti kelas pengurusan etika pekerjaan, pengurusan tekanan dan sebagainya. Ilmu yang umum ini sangat berguna untuk melahirkan pekerja yang produktif.

4. Ucapkan Penghargaan

Ini paling mudah tetapi paling sukar untuk dilakukan. Mungkin agak sukar kerana ia melibatkan gap antara pekerja dan majikan. Tetapi untuk membina hubungan mesra dan sebagai tanda menghargai staf anda murahkanlah ucapan terima kasih dan jangan lupa untuk memberikan penghargaan kepada mereka.

Bukan semua penghargaan perlu diberi dalam bentuk kewangan sahaja sebaliknya dengan ucapan terima kasih dan penghargaan dengan cara pujian yang ikhlas akan menimbulkan rasa senang di dalam hati pekerja. Sebagai majikan yang bijak dan matang anda tidak rugi apapun dengan mengatakan penghargaan dan pujian kepada staf anda.

Mungkin selama ini kita terlepas pandang soal menghargai staf sehingga menyebabkan ramai staf yang lari dan tidak setia dengan kita. Pengurusan staf sangat penting agar mereka kekal setia dan menjadi tulang belakang yang terbaik untuk kita dan perusahaan yang dijalankan. Jika kita menjaga staf dengan baik, staf akan berikan yang terbaik.



Sumber Pengurusan Sumber Manusia: Bagaimana Mengekalkan Kesetiaan Staf Kepada Syarikat?


Demikianlah Artikel Pengurusan Sumber Manusia: Bagaimana Mengekalkan Kesetiaan Staf Kepada Syarikat?

Sekianlah artikel Pengurusan Sumber Manusia: Bagaimana Mengekalkan Kesetiaan Staf Kepada Syarikat? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: