Malaysia beralih ke arah teknologi tinggi, teroka berintensifkan modal - PM

Malaysia beralih ke arah teknologi tinggi, teroka berintensifkan modal - PM - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Malaysia beralih ke arah teknologi tinggi, teroka berintensifkan modal - PM, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Malaysia beralih ke arah teknologi tinggi, teroka berintensifkan modal - PM
link : Malaysia beralih ke arah teknologi tinggi, teroka berintensifkan modal - PM

Baca juga


Malaysia beralih ke arah teknologi tinggi, teroka berintensifkan modal - PM

KUALA LUMPUR: Malaysia kini berada di fasa pembangunan berbeza sejajar peralihan negara ke arah teknologi tinggi, berintensifkan pengetahuan, nilai tambah tinggi serta usaha teroka berintensifkan modal, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut Perdana Menteri, Malaysia kini menekankan kepada penerapan masa depan digital dan menarik penyertaan perniagaan tempatan untuk menjadi jaguh global menerusi penyepaduan dalam rantaian bekalan antarabangsa.

Pada masa sama, ia turut mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan berkemahiran untuk bakat-bakat tempatan, kata beliau.

"Bersandarkan sejarahnya yang kukuh, saya yakin Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) akan terus memacu negara ini untuk mencapai kejayaan," kata beliau ketika menyampaikan ucap tama pada Majlis Makan Malam Gala MIDA bersempena sambutan ulang tahun ke-50 agensi itu, di sini, malam tadi.

Turut hadir Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Pengerusi MIDA Tan Sri Amirsham Abdul Aziz dan Ketua Pegawai Eksekutif MIDA, Datuk Azman Mahmud.

Mengulas selanjutnya, Najib berkata MIDA juga telah melakar sumbangan penting kepada pertumbuhan ekonomi negara ini.

Perdana Menteri berkata, bagi tempoh 1980 hingga Jun 2017, MIDA telah meluluskan sejumlah 29,209 projek-projek pembuatan bernilai RM1.08 trilion dan mewujudkan lebih tiga juta pekerjaan baharu yang membawa kepada peningkatan taraf hidup serta kemahiran rakyat.

"Penubuhan MIDA menandakan bermulanya perjalanan perindustrian Malaysia. Contohnya, ia menuntut usaha gigih dan banyak ketekunan pegawai MIDA menyakinkan lapan syarikat utama asing supaya melabur di Bayan Lepas, Pulau Pinang, yang sebelum itu merupakan kawasan sawah padi, sebelum diwartakan sebagai Zon Perdagangan Bebas," katanya.

Beliau menjelaskan penubuhan kemudahan itu telah berperanan sebagai pemangkin untuk menarik penggiat industri terkemuka ke Malaysia dan setakat ini lebih 5,000 syarikat multinasional asing dari 40 negara telah memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburan pilihan mereka di rantau ini.

"Lebih penting, kebanyakannya menjadikan kedudukan mereka di Malaysia sebagai lonjakan untuk mencapai pasaran serantau dan dunia," katanya.

Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa masing-masing menyemak naik unjuran mereka bagi Malaysia pada 2017 kepada hampir lima peratus dan Bank Pembangunan Asia juga menyemak semula prospek pertumbuhan ekonomi Malaysia kepada 5.4 peratus daripada 4.7 peratus.

"Semua ini tidak berlaku secara kebetulan, sebaliknya sebagaimana diketahui warga MIDA, ini disebabkan kerajaan menerajui ekonomi secara berhati-hati," katanya.

Beliau menjelaskan kerajaan telah membuat keputusan yang sukar seperti merasionalisasi subsidi dan melaksanakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) memandangkan negara perlu mempelbagaikan ekonominya.

GST menjadi penyelamat Malaysia ketika berlaku kejatuhan harga minyak mentah, kata Najib.

-- BERNAMA



Sumber Malaysia beralih ke arah teknologi tinggi, teroka berintensifkan modal - PM


Demikianlah Artikel Malaysia beralih ke arah teknologi tinggi, teroka berintensifkan modal - PM

Sekianlah artikel Malaysia beralih ke arah teknologi tinggi, teroka berintensifkan modal - PM kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: