Tahukah anda simbol ‘E’ bukan bermaksud minyak habis?

Tahukah anda simbol ‘E’ bukan bermaksud minyak habis? - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Tahukah anda simbol ‘E’ bukan bermaksud minyak habis?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Tahukah anda simbol ‘E’ bukan bermaksud minyak habis?
link : Tahukah anda simbol ‘E’ bukan bermaksud minyak habis?

Baca juga


Tahukah anda simbol ‘E’ bukan bermaksud minyak habis?




Mesti pernahkan,bawa kereta tak perasan, tengok jarum minyak dah cecah ‘E’. Stesen minyak pula tak jumpa atau jauh lagi. Sampai ke tak sampai ni.Kalau bawa kereta tiba-tiba muncul simbol E pasti dah gelabah fikir minyak dah habis kan? Kami pasti anda semua tidak tahu sejauh mana kereta anda masih boleh berjalan sekiranya simbol itu muncul berkelip-kelip.

Sebenarnya penting untuk kita semua tahu jarak perjalanan yang masih mampu diteruskan. Untuk mengelakkan kereta anda mati secara tiba-tiba, apa yang anda perlu tahu adalah:

1) Tangki kenderaan mempunyai rizab minyak sebanyak 4.5 liter selepas penunjuk aras minyak melepasi ‘E’ tidak kira apa jenis kuasa kuda (cc) atau jenis enjin. Dengan simpanan sekitar 4.5 liter ini, kenderaan masih mampu berjalan sejauh sekurang-kurangnya 60 km.

2) E bukan bermaksud Empty tapi ia bermaksud ‘Enough’.

3) Jika pendingin hawa dipadamkan (off), ia mampu memberi tambahan lagi 10 km.

4) Tambahan lagi 10 km jika anda memandu sekitar kelajuan 50 km/jam secara konsisten.

Perkongsian berguna ini kami dapat daripada Pengarah Kejuruteraan Automotif JPJ iaitu, Dato’ Ir Hj Mohamad b. Dalib . Pesan beliau, jangan panik jika simbol E menyala, yang penting, anda harus tahu kempat-empat perkara itu.

Ini cara kurangkan bahang,walaupun kereta anda parking di tengah panas terik..

Selalu kalau parking kereta dibawah terik matahari. Bila masuk,tudia bahang , memang panas. Macam sauna. Duduk sejam,keluar boleh kurus. Masalah ini akan dihadapi kebanyakkan kereta. Kereta yang mempunyai tinted gelap juga tidak terkecuali. Namun tahukah anda,sebenarnya ada cara untuk mengurangkan bahang kepanasan dalam kereta ketika parking dibawah terik matahari. Berikut adalah perkongsian tips daripada blog.maukerja.my

Pernah tak bila pergi kerja, parking kereta dekat tempat tak berbumbung dan waktu lunch hour je nak guna kereta pergi makan, buka-buka je “Wow! Panasnya!” Sampaikan nak pegang steering pun tak mampu sebab panas betul. Terpaksa bukak pintu kereta luas-luas, start enjin dan pasang air-cond kuat-kuat dan biarkan ianya sebentar sampailah kereta sejuk sikit, betul tak?

Ada cara untuk nak skip kesemua bahagian ni. Korang tak perlu nak susah-susah buka kesemua pintu kereta dan tunggu sampai sejuk sikit. Paling penting sekali, tak perlu nak tinggalkan kereta dengan cermin kereta yang diturunkan sedikit. Bahaya tau! Hanya perlu pulas butang fungsi ini sahaja:

Flap air-cond ditutup sewaktu memandu untuk kekal sejuk.



Sewaktu memandu pastikan korang tutup flap air cond kereta. Ini berfungsi agar perudaraan kereta beredar di dalam kereta sahaja dan mengekalkan udara yang sejuk dan nyaman sepanjang pemanduan.

Sewaktu parking, pastikan flap air cond dibuka



Bila korang nak parking kereta di kawasan tidak berbumbung dan ditambah pula dengan cuaca panas, jangan pula tutup flap air cond tu. Sebaliknya, korang kena biarkan ianya terbuka agar udara panas tidak terperap dalam kereta.

Ini bertujuan agar udara keluar masuk dan mengekalkan kereta kurang panas. Tidak perlu nak turunkan cermin kereta untuk ventilation. Bahaya kalau orang cungkil melalui cermin untuk nak curi kereta kan?

Apa pendapat anda semua bila baca artikel ini. Jika anda rasakan tips ini boleh diguna pakai. anda boleh cuba sendiri. Tips ini sangat lah mudah dan ia tidak bebankan kerana hanya satu pusingan atau pun satu button.Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Tq

Sumber 1: blog.maukerja.my
Sumber 2: sinar.my



Sumber Tahukah anda simbol ‘E’ bukan bermaksud minyak habis?


Demikianlah Artikel Tahukah anda simbol ‘E’ bukan bermaksud minyak habis?

Sekianlah artikel Tahukah anda simbol ‘E’ bukan bermaksud minyak habis? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: