Sebab ikutkan sangat telunjuk ibunya, Suami aku tergamak ceraikan aku selepas baru hari kedua aku bertarung nyawa melahirkan zuriat untuknya...

Sebab ikutkan sangat telunjuk ibunya, Suami aku tergamak ceraikan aku selepas baru hari kedua aku bertarung nyawa melahirkan zuriat untuknya... - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Sebab ikutkan sangat telunjuk ibunya, Suami aku tergamak ceraikan aku selepas baru hari kedua aku bertarung nyawa melahirkan zuriat untuknya..., kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Sebab ikutkan sangat telunjuk ibunya, Suami aku tergamak ceraikan aku selepas baru hari kedua aku bertarung nyawa melahirkan zuriat untuknya...
link : Sebab ikutkan sangat telunjuk ibunya, Suami aku tergamak ceraikan aku selepas baru hari kedua aku bertarung nyawa melahirkan zuriat untuknya...

Baca juga


Sebab ikutkan sangat telunjuk ibunya, Suami aku tergamak ceraikan aku selepas baru hari kedua aku bertarung nyawa melahirkan zuriat untuknya...



Masa saya tengah pregnant 7 bulan, saya ada gaduh teruk dengan suami, dia memang tak peka dengan keadaan saya sejak pregnant pun, pegi ber klinik sndiri2 kadang tu terpaksa bawa anak2 2orang sebab dia selalu cakap sibuk dengan kerja.. Dia pentingkn kerja, hobi dan masa dia saja, saya duduk ruma dah macam bibik, sudahla nafkah dia tak pernah kasi, katanya dah penuhkan makanan dekat rumah buat apa lg nak kasi2 duit.

Apa dia ingat saya ni kucing ke nak hadap makan je, Masa gaduh bulan april tu saya call mak dia minta nasihatakan anak dia tu kalau tak makan nasihat suru dia ceraikan saya. saya betul2 dah tertekan, terabai, buat rumah macam hotel, saya marahkan dia sebab tak pernah spent masa sikit pun untuk kami anak beranak mentang2 la dia dah kaya berharta, selalu rendah2kn saya dan family saya, kedekut, berkira ya amat dengan saya.. Lepas tu dekat2 saya nak due hari tu, masa ni saya dah kat kmpung rumah mak abah saya, mil yang cadangkn saya dhantar kesini untuk bersalin sebab iya la laki slalu tak lekat rumah, siapa nak tanggung tiba2 terberanak kat rumah tak ada siapa tahu tiba2 mat! katanya la..

Tinggal beberapa hari saja lagi saya nak bersalin suami whatsapps saya, dia ceraikan saya dengan talak 1 atas kehendak mak dia yang disokong oleh semua ahli kluarga saya, hancurnya hati saya min. dekat2 due saya dianiaya begini. mil depan2 baik gila, tapi belakang kuat mengata, saya dah pernah cakap dekat suami, tapi suami tetapi menangkan mak dia juga, mana pernah percaya kan saya.. suami siap cakap “kau yang minta mak aku supaya ceraikan kau, kau yang minta” mil depan saya cakap tak setuju bercerai ni, suru bersabar siap dia nak balik kampung dia ambil air dekat mana tah, penawar supaya suami dengan cakap saya saja.

yang ni saya tak setuju, nanti dia pujuk anak dia, rupanya dia suru anak dia ceraikan saya pula. saya dah selamat melahirkan anak ke3 kami, suami cakap lepas habis pantang dia nak atur balik tak tau apa maksud dia. Saya bagitau dia, saya nak move on, anak2 saya tinggalkn dekat kau, minta siapa2 yang cadangkan kau ceraikan aku tu tolong kau jaga dan besarkn anak2 sebab aku belum mampu dan aku tak berduit, saya masih tinggal dirumah kami sampai habis pantang, tapi tidur asing2)

baru2 ni dia pinjam rantai yang dia penah belikan dulu untuk dia gadai, dia dah sesak agaknya, nanti dia tebus balik. 2 bijik keta dia dah gadai, projek dia banyak yang tak jalan. Bekas bini ni juga tempat dia minta bantuan, kenapa tak cari famly dia yang suruh dia bcerai. Mungkin Allah bagi pengajaran, dia aniaya isteri. Tapi saya dah tawar hati kalau dia nak rujuk balik. Sakit hati dengan mak dia dan fmly dia.



Saya pilih untuk teruskan hidup saya, anak2 tetap akan saya lawat mgkin kalau saya dah senang sikit, saya dah boleh ambil anak2 saya, saya dah bebas, tak lagi jadi bibik tak bergaji, hari2 mkn hati dengan suami yang tak pndai nak hargai isteri.. saya tak nak balik dekat dia lagi.. mohon doakan saya ya.

Dari penceritaan ini kita akan mengupas lebih lanjut tentang hukum talak secara keseluruhannya.. tapi ditakuti akan menjadi panjang plak entry ni.. akhirnya, persoalan yang dikemukakan akan tenggelam dalam perbahasan talak yang panjang lebar. Mungkin bagi sesiapa yang ingin mendalami ilmu bab talak ini, boleh merujuk kepada website / blog2 lain yang menceritakan secara terperinci.. atau mengemukakan persoalan dalam komen di entry ini.

Hukum talak ini secara asasnya adalah makruh (tidak disukai oleh Allah), tetapi tidaklah berdosa jika dilakukan dengan cara yang betul. Maka, bagi seseorang yang ingin mentalakkan isterinya, hendaklah mengikuti peraturan yg telah ditetapkan, agar tidak terjebak dalam perkara yang haram.

Bagi suami2 yang nak mentalakkan isterinya ketika mengandung, maka hukumnya adalah harus menurut jumhur ulamak. Bila dikatakan harus, maka tak berdosa. Tetapi ada pendapat2 lain yg mengatakan haram dan berdosa (spt pendapat ibn Al-Munzir) dan ada yang mengatakan makruh (pendapat al-Hasan).

Ada yang mengatakan bahawa sangat kijam mereka2 yg menceraikan isterinya ketika mengandung.. sbb edah mereka akan dikira habis sebaik saja melahirkan anak (atau gugur).. bermakna, kalau nak kena tunggu bersalin, 9 bulan la nak kena tunggu (berbanding talak ketika suci iaitu edah cuma 3 kali suci). Memang nampak mcm kijam, tapi sebenarnya edah wanita mengandung ini sangat panjang.. ia memberikan peluang kepada suami yg menceraikan itu untuk kembali rujuk kepadanya dalam tempoh edah.. jangan fokus pada siksaan nak menghabiskan edah, sebaliknya fokuskan pada peluang yg panjang untuk rujuk itu. Mungkin dalam tempoh edah itu, suami menyesal kerana menceraikan isterinya, lalu bertindak merujuk kembali.



Sekalipun suaminya itu tidak merujuk dalam tempoh edah, atau tak sempat nak rujuk (sbb keguguran atau bersalin awal contohnya), suami masih lagi punya tanggungjawab untuk menguruskan perbelanjaan bersalin itu.. dan juga keperluan anak.

Maka, tiadalah istilah kejam jika menceraikan isteri ketika mengandung..

Jangan dibandingkan dengan hukum bercerai ketika haid.. menceraikan isteri ketika haid memang kejam.. sbb akan menambahkan tempoh edah.. bezanya di sini, menceraikan isteri ketika haid, edahnya adalah untuk memastikan rahim isterinya itu tiada apa2 benih.. manakala menceraikan isteri yang mengandung, dah sah2 benihnya itu memang ada dalam perut isterinya. Jadi, membandingkan tempoh pada perceraian ketika haid dan perceraian ketika mengandung adalah kurang tepat.

Apatah lagi dalil hadis dengan jelas menyatakan keharusan mentalakkan isteri ketika mengandung.. dan dalil hadis juga dengan jelas mengharamkan menceraikan isteri ketika haid.

Jadi, kesimpulannya, menceraikan isteri ketika mengandung hukumnya adalah harus dan tidak berdosa.

Sumber Sebab ikutkan sangat telunjuk ibunya, Suami aku tergamak ceraikan aku selepas baru hari kedua aku bertarung nyawa melahirkan zuriat untuknya...


Demikianlah Artikel Sebab ikutkan sangat telunjuk ibunya, Suami aku tergamak ceraikan aku selepas baru hari kedua aku bertarung nyawa melahirkan zuriat untuknya...

Sekianlah artikel Sebab ikutkan sangat telunjuk ibunya, Suami aku tergamak ceraikan aku selepas baru hari kedua aku bertarung nyawa melahirkan zuriat untuknya... kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: