China Tak “Claim” Asal Jepun Pun!

China Tak “Claim” Asal Jepun Pun! - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang China Tak “Claim” Asal Jepun Pun!, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : China Tak “Claim” Asal Jepun Pun!
link : China Tak “Claim” Asal Jepun Pun!

Baca juga


China Tak “Claim” Asal Jepun Pun!

Bangunan di sebelah kanan ialah Kinkaku-ji di Kyoto, Jepun.

Bangunan di sebelah kiri ialah Dongducheng di Luoyang, China.

Selain nama “Heian-kyo”, Kyoto juga mempunyai nama “Rakujo”. Rakujo kalau ditulis dalam Kanji ialah 洛陽, kalau dibaca dalam Bahasa Cina, jadi “Luoyang”.

Apa kaitan Luoyang Jepun dan Luoyang China?

Ceritanya, dulu dulu dulu di Asia Timur, China lebih maju dan tinggi tamadunnya berbanding Jepun, jadi Jepun pun melancarkan program transformasi negara yang dikenali sebagai Taika Reform pada tahun 645 dengan meniru budaya, adat dan teknologi China.

Selain mencontohi bahasa, pakaian, adat Dinasti Tang di China, Jepun juga membina ibu kota baru (Kyoto) yang bermodelkan ibu kota Tang iaitu Chang’an (ibu kota barat) dan Luoyang (ibu kota timur). Tiru sebiji dari segi perancangan bandar dan juga seni bina. Sehingga orang China hari ini pun kagum, “kalau nak lihat wajah China ketika Dinasti Tang, pergilah Kyoto”.

Tapi tak ada orang China yang guna itu sebagai asas untuk klaim orang Cina ialah penduduk asal di Kyoto mahupun Jepun. Waktu tu wujud interaksi rapat antara China dan Jepun, ramai je saudagar, pendakwah Buddhis dan diplomat China yang singgah Jepun, tapi yang menghuni Jepun sebagai pemerintah dan rakyat ialah orang Yamato, atau orang Jepun.

Samalah, kalau jumpa peninggalan Hindu-Buddha di Malaysia dan Indonesia seperti candi, pura, prasasti dan sebagainya, itu bukan bermaksud orang India sudah berhijrah ke situ, dan pusat budaya India waktu tu pun ialah Empayar Gupta di utara India, bukan selatan India. Yang membina dan memerintah kerajaan-kerajaan Langkasuka, Gangga Negara, Kedah Tua dan Srivijaya ialah nenek moyang orang Melayu hari ini.

Apa yang berlaku di Jepun ialah “Sinification” atau pengadaptasian budaya China. Apa yang berlaku di Alam Melayu ialah “Indianization” atau pengadaptasian budaya benua India.

Itu sebab pentingnya untuk memahami konsep-konsep sejarah seperti “Indianization”, “Indianized kingdoms” dan “Islamization”. Supaya generasi sekarang dan masa depan tak kena kelentong. Kang orang datang membawa cerita “orang Melayu bukan penduduk asal” “tak wujud Tanah Melayu” “orang Nigeria ialah bumiputera” korang pun pergi angguk dan bersetuju.

Seram juga terbayang China gi klaim Jepun, kang diorang kata “Japanese Japan”, orang China dan Korea minoriti pun orang Jepun, kena lucutkan kedudukan Bahasa Jepun. Orang tak boleh pakai kimono dalam event rasmi. Kedai sushi tak leh letak papan tanda dalam Bahasa Jepun.

Jangan buat hal weh, den belum sempat pusing satu Jepun lagiii



Demikianlah Artikel China Tak “Claim” Asal Jepun Pun!

Sekianlah artikel China Tak “Claim” Asal Jepun Pun! kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: