Kidung Sunda Dan Pensejarahan Islam Zaman Majapahit

Kidung Sunda Dan Pensejarahan Islam Zaman Majapahit - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Kidung Sunda Dan Pensejarahan Islam Zaman Majapahit, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kidung Sunda Dan Pensejarahan Islam Zaman Majapahit
link : Kidung Sunda Dan Pensejarahan Islam Zaman Majapahit

Baca juga


Kidung Sunda Dan Pensejarahan Islam Zaman Majapahit

Hubungan antara Majapahit dan kedatangan Islam adalah antara polemik sejarah yang sudah acap kali dibincangkan. Pelbagai tafsiran dan andaian yang telah dibuat tetapi bagi penulis, isu ini tidaklah begitu memeningkan.

Sebagai kota besar, Trowulan tidaklah unik dibandingkan dengan kota-kota besar lainnya seperti Melaka, Samudra-Pasai, Demak dan banyak lagi. Kota-kota besar di Nusantara ini punya pelbagai penempatan warga asing yang berdagang dan perlahan-lahan membentuk komuniti kecil mereka di tempat orang. Kehadiran komuniti ini tidak bermaksud kerajaan kuno itu sendiri diperintah oleh mereka.

Sebagai contoh, hegemoni Cina ada di mana-mana kota perdagangan dan pelabuhan. Pedagang yang belayar dari tanah besar China akan melakukan transaksi jual beli dengan warga Cina yang bermastautin di kota pelabuhan itu. Ini amalan biasa mereka. Tidak bermaksud pula, kerajaan itu diperintah oleh warga Cina. Begitu jugalah halnya dengan pedagang Islam dan kedatangan Islam di Majapahit.

Mereka yang mengikuti sejarah Majapahit pasti tahu mengenai Peristiwa Bubat atau lebih dikenali dengan nama Perang Bubat. Diringkaskan, Perang Bubat terjadi kerana Patih Gadjah Mada tidak bersetuju dengan keinginan Raja Hayam Wuruk bernikah dengan anak raja Sunda iaitu Dyah Pitaloka.

Keengganan Gadjah Mada menyambut rombongan kerajaan Sunda selayaknya dianggap sebagai suatu penghinaan oleh Raja Sunda. Dipendekkan cerita, kejadian yang asalnya hanya hina-menghina berlanjutan sehingga berlakunya pertempuran bersenjata. Raja Sunda dan rombongannya tewas, manakala Dyah Pitaloka membunuh diri. Ada beberapa versi kisah Perang Bubat ini yang penulis tidak berhajat untuk membicarakannya di sini.

Tetapi, kisah di bawah yang penulis hendak kongsikan.

Perang Bubat di dalam versi Kidung Sunda ada menceritakan tentang perjalanan rombongan Dyah Pitaloka menuju Majapahit. Setiba di Bubat, Raja Sunda mendapati tiada sambutan rasmi kerajaan Majapahit. Raja Sunda kemudiannya menghantar rombongan 300 punggawa yang diketuai oleh empat orang utusan untuk menemui Patih Gadjah Mada.

Dalam perjalanan ke kota Majapahit, rombongan patih itu tiba di ‘masigit agung’ ketika melalui laluan selatan menuju Palawijan. Dari Palawijan perjalanan dilanjutkan ke timur dan selatan hingga ke Pablantikan sebelum tiba di Kepatihan. Masigit Agung secara fonetiknya mungkin bermaksud ‘Masjid Agung’.

Waqaf Saham

Pada ketika Hayam Wuruk berada di takhta singgahsana, agama Hindu-Buddha merupakan teras pemerintahan beliau. ‘Kementerian Hal Ehwal Agama’ pada masa itu dipanggil Dharmadyaksa dan dipecahkan kepada dua ‘kementerian’ iaitu Dharmadyaksa ring Kasaiwan untuk agama Buddha dan Dharmadyaksa ring Kasogatan untuk agama Hindu. Jumlah pegawai yang berkhidmat untuk kedua-dua ‘kementerian’ ini adalah yang paling ramai dalam sistem pemerintahan Majapahit.

Jika ini senarionya, bagaimana sebuah masjid agung boleh wujud? Inilah indahnya sikap dan sifat orang Nusantara, baik di Melaka, di Trowulan atau di mana-mana. Pedagang-pedagang asing dan pendakwah-pendakwah dibenarkan tinggal dan bermastautin di kota. Mereka bebas untuk beragama tetapi wajib mendukung pemerintahan raja dan hukumnya.

Catatan Wang Ta Yuan di dalam Tao-I chih-lueh ada menyebut tentang kependudukan Majapahit yang terdiri daripada tiga bahagian, iaitu, penduduk Cina (golongan pedagang yang mendiami kota), orang Islam (penduduk lokal dan pedagang asing) dan juga penganut Hindu-Buddha (penduduk lokal).

Ketika penulis melawat Makam Pitu di Troloyo, aktivis sejarah Majapahit ada memberitahu bahawa lokasi penduduk Islam sudah wujud sejak zaman pemerintahan raja Hindu-Buddha. Makam Pitu yang bertarikh 1407 M, 1427 M, 1467 M dan 1475 M ini telah wujud pada zaman pemerintahan Majapahit, tetapi tiada bukti yang pemerintahan itu sendiri bercorak keislaman.

Kesimpulannya, Islam merupakan salah satu bahagian penting dalam pensejarahan Majapahit. Selain daripada bukti-bukti nyata tinggalan lama, catatan-catatan naskhah China dan Kidung Sunda juga menguatkan naratif wujudnya komuniti Islam yang dinamik di Trowulan pada zaman keagungan Majapahit.

Rujukan dan bacaan lanjut;

1. Runtuhnya Kerajaan Hindu-Jawa Dan Timbulnya Negara-Negara Islam Di Nusantara, Prof. Dr. Slamet Muljana, 2005, LKiS

2. Tafsir Sejarah Nagara Kertagama, Prof. Dr. Slamet Muljana, 2006, Pelangi Aksara

3. Pesona Majapahit, Esa Damar Pinuluh, 2010, Bukubiru

4. Studi Tentang Peran Syaikh Jumadil Kubro Dalam Penyebaran Agama Islam Di Ibu Kota Kerajaan Majapahit Pada Abad Ke-14 Masihi, Fitriyatul Ulum, 2017, Universitas Nusantara PGRI Kediri

5. Pendidikan Islam Masa Majapahit Dan Dakwah Shekh Jumadil Kubro, Isno, 2015, Jurnal Pendidikan Agama Islam, Volume 03, Nomor 01



Demikianlah Artikel Kidung Sunda Dan Pensejarahan Islam Zaman Majapahit

Sekianlah artikel Kidung Sunda Dan Pensejarahan Islam Zaman Majapahit kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: