Ibu Mengandung Terutamanya, Ketahuilah Perkara-Perkara yang Disukai Oleh Bayi Dalam Kandungan.. Sama-Sama Kita Belajar Dan Amalkan...

Ibu Mengandung Terutamanya, Ketahuilah Perkara-Perkara yang Disukai Oleh Bayi Dalam Kandungan.. Sama-Sama Kita Belajar Dan Amalkan... - Apakah sahabat sedang mencari informasi tentang Trending News Today ?, Nah isi dalam Artikel ini disusun agar pembaca dapat memperluas pegetahuan tentang Ibu Mengandung Terutamanya, Ketahuilah Perkara-Perkara yang Disukai Oleh Bayi Dalam Kandungan.. Sama-Sama Kita Belajar Dan Amalkan..., kami telah mempersiapkan artikel ini dengan referensi dari semua pembahasan untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Everything trending in social media, yang kami suguhkan ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Ibu Mengandung Terutamanya, Ketahuilah Perkara-Perkara yang Disukai Oleh Bayi Dalam Kandungan.. Sama-Sama Kita Belajar Dan Amalkan...
link : Ibu Mengandung Terutamanya, Ketahuilah Perkara-Perkara yang Disukai Oleh Bayi Dalam Kandungan.. Sama-Sama Kita Belajar Dan Amalkan...

Baca juga


Ibu Mengandung Terutamanya, Ketahuilah Perkara-Perkara yang Disukai Oleh Bayi Dalam Kandungan.. Sama-Sama Kita Belajar Dan Amalkan...


kami ingin kongsi kepada anda beberapa perkara yang disukai oleh bayi di dalam rahim anda. Teruskan memberi aura positif mereka ya!

#8. Makanan manis



Kredit: babyprepping.com

Bayi sudah mula membezakan rasa pada minggu ke 13-15 kehamilan. Hal ini kerana cecair amniotik anda rasa seperti makanan yang anda makan dan bayi akan terus menelannya. Jadi, jika anda mahu anak anda memakan makanan yang berkhasiat kelak, maka anda harus mula memperkenalkan makanan-makanan berkenaan pada saat ini! Bayi juga cenderung kepada makanan manis kerana ia mendedahkan mereka kepada susu ibu.

#7. Mandi air suam


Kredit: 123RF

Apabila bayi sudah besar sehingga menekan lapisan perut ibu, mereka dapat merasai perubahan suhu. Oleh sebab itu, mandi air panas adalah berbahaya dan tidak digalakkan. Sebaliknya amalkan mandi dengan air suam kerana ia memberikan keselesaan dan menenangkan bayi anda. Bunyi aliran air juga dapat membantu mententeramkan bayi. Atau anda boleh tuang sedikit air pada perut anda dan rasakan reaksi bayi anda!

#6. Gosokan pada perut


Reseptor sentuhan anak anda mula membentuk pada minggu ke-8 kehamilan dan pada minggu ke-21 pula, bayi anda sudah cukup besar untuk merasa sentuhan anda daripada luar. Pada waktu inilah, gosokan pada perut perlu dilakukan kerana mereka sangat menyukainya. Anda juga boleh menggunakan minyak kemudian gosok secara perlahan-lahan.

#5. Mendengar suara anda


Kredit: Shutterstock

Pada minggu ke 25-26 kehamilan, bayi akan mula memberi tindak balas pada bunyi yang didengari mereka. Oleh kerana suara anda sangat jelas berbanding dengan bunyi lain, maka ia memudahkan mereka mengenal suara anda. Ia juga memberikan mereka keselesaan dan jaminan keselamatan buat mereka. Untuk membina hubungan dengan lebih berkesan, anda perlu kerap membaca dan bercakap. Penglibatan bapa juga adalah penting supaya mereka boleh mengenali suara ibu dan bapa sejak awal lagi.



#4. Mendengar muzik

Muzik pranatal mempunyai beberapa manfaat. Ia mampu menghasilkan hormon serotonin dan menggalakkan pelepasan endorfin oleh si ibu. Untuk bayi pula, ia meransang deria mereka dan membantu perkembangan otak mereka. Ada dinasihatkan agar memainkan muzik pada tahap kekuatan yang sepatutnya.

#3. Latihan senaman



Tips untuk memilih senaman yang tepat ketika hamil ialah, ia haruslah selamat, bersesuaian dan diizinkan oleh doktor anda. Senaman kardio merupakan antara yang terbaik kerana ia membantu jantung bayi berfungsi dengan baik dan lebih kuat. Ia juga dapat mengurangkan kadar jantung kerana kadar jantung yang tinggi membawa kepada kematian.

#2. Waktu rehat


Waktu rehat anda merupakan waktu yang menyeronokkan bagi mereka. Pada waktu inilah bayi anda akan sibuk – mereka akan berlatih akrobatik dan mencuba pelbagai pergerakan baru. Tetapi ia tidaklah berlaku dalam masa yang lama. Pada penghujung kehamilan, bayi anda akan tidur antara 70-90 minit dan membuatkan regimen pergerakan mereka terdiri daripada pelbagai bentuk.

#1. Ketawa si ibu


Ujian ultra bunyi mendedahkan bahawa janin mula bergerak (melantun) ke atas dan ke bawah apabila ibu mereka ketawa. Ia merupakan satu siri reaksi trampolin – bayi akan terus melantun jikan ibu bergelak sakan. Ia terjadi kerana pengecutan otot. Hormon kebahagiaan akan dilepaskan oleh tubuh apabila anda menikmati diri anda dan ia secara tidak langsung memberi faedah kepada bayi anda. Jadi, cuba cipta sebanyak mana saat positif sewaktu kehamilan anda sekiranya boleh, ya!

Artikel diambil dari https://ift.tt/2DwblVM

Sumber Ibu Mengandung Terutamanya, Ketahuilah Perkara-Perkara yang Disukai Oleh Bayi Dalam Kandungan.. Sama-Sama Kita Belajar Dan Amalkan...


Demikianlah Artikel Ibu Mengandung Terutamanya, Ketahuilah Perkara-Perkara yang Disukai Oleh Bayi Dalam Kandungan.. Sama-Sama Kita Belajar Dan Amalkan...

Sekianlah artikel Ibu Mengandung Terutamanya, Ketahuilah Perkara-Perkara yang Disukai Oleh Bayi Dalam Kandungan.. Sama-Sama Kita Belajar Dan Amalkan... kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, Karena keterbatasan pengetahuan maupun pengalaman kami, Kami yakin masih banyak kekurangan dalam makalah ini, Oleh karena itu kami sangat mengharapkan saran dan kritik yang membangun dari pembaca demi kesempurnaan artikel ini.

Subscribe to receive free email updates: